2012. május 9., szerda

Ahol a név kötelez…


   Mióta Törökországban élek, többször fordult ki a világ önmagából körülöttem, mert itt minden fordítva működik, vagy minimum teljesen másképp, mint ahogy azt Európa szívében vésik az ember fejébe. Egyik ilyen nagy meglepődésem volt a név kérdése is. 
   Az első pár ultrabéna bemutatkozásom  nagy hatásszüneteket okozott mindkét félnél. Először is: kit érdekel a családnevem ??  A rendőrségen, munkahelyen és egyéb hipertudományos gigahivatalos helyeken kívül senkit, de második belegondolásra már logikus, hiszen ő a NEVEMET kérdezte, nem pedig azt, hogy melyik családból származom, ok. Agyba bevésve, innentől családnév sztornó, amíg nem kérdezik.  A sóbálvánnyá merevedés viszont csak ezután következett, mikor nekem szegezték a 20 milliós kérdést: mit jelent a neved?  Gondoltam magamban, hogy háhá ezzel engem nem hoznak ám zavarba. mert tudom a választ, amire mélyen elgondolkozva bólogattak is, majd rövid beszélgetésbe is bonyolódtunk a nevem jelentéséről is, amit viszont már igencsak furcsálltam. A sokkhatás itt még elmaradt, de szerencsére nem kellett messzire futnia, hamar utolért a sóbálvány effektus, amikor a tízedik teljesen hétköznapi ember is ugyanígy feltette a kérdést és ugyanúgy belementünk a témába jó mélyen. Először ugyanis arra gondoltam, hogy idegen nekik a név, sosem hallották még, de amikor már a tízedik ember indított ugyanezzel a kérdéssel, akkor csak feltettem kedves mindent tudó hercegemnek a mély értetlen kérdésem buta arccal, hogy: E????!!!!!!!!
   Ő pedig meglepődött, hogy mint vagyok meglepődve, persze, hogy megkérdezik, hisz a nevem jelentése nem nyilvánvaló számukra és ez így nem mond számukra semmit-
Miért, talán KÉNE????

  Nah, ezért írom én ezt most ide ily részletességgel, mert igen, egy átlag török ember számára a névmágia  teljesen hétköznapi normális dolog, SŐT!
Itt bizony minden név jelent valamit, olyannyira, hogy konkrétan a nevek hétköznapi szavak. Törökországban igen gyakori, hogy valakit pl Univerzumnak hívnak. Eltelt pár perc, kattogtak az agytekervényeim a sürgősségi paradigmaváltáson és szerencsém, hogy így tettem, mert kedves szerelmem azonnal lehidegzuhanyozott kérdés és magyarázatsorozatainak hadaival...

-          Nem értem miért vagy meglepődve? Hogy lehet, hogy Nálatok ez nem így van, Nálatok a név nem takar semmit?
  Azt hiszem irultam-pirultam az egész ultramodern divatos fejlődő civilizációk nevében is,  hiszen takarni ugyan takar, de mi legtöbb esetben igencsak felütjük az értelmező szótárakat mire kibújik a jelentés a paplan alól. Ezután persze záporoztak az értetlenkedő kérdései arról, hogy akkor honnan tudom, hogy az előttem álló ember milyen, tulajdonképpen kicsoda? Ti nem gondoljátok, hogy a név fontos?
Elmagyaráztam neki a szitut, hogy van ugyan e neveknek jelentése , de az nem ennyire nyilvánvaló stb stb

Hát álljon akkor itt egy igazi kerek perec török vélemény, ha már ezért írom ezt a blogot. Aki nem bírja a jegesvizet most kapcsolódjon ki, aki meg neki szurkolt annak popcornt elő, mert jön a”  széprész „
„ Úgy látom, hogy ezek vagy kitalált szavak, aminek elve nincs mélyebb jelentése, vagy van jelentése, de az emberek már rég elfelejtették és nem használják. Mindenképpen meglepő, hogy az embereket ennyire nem érdekli a név. Hiszen ez az a szó, ami Téged leír és kifejez, ez az a szó, ami benne van abban a bizonyos első benyomásban és ez az a szó, amit életedben a legtöbbet hallasz. A neved a személyiséged része és az egyik első isteni sugallat a szüleidnek Rólad! TELJESEN ABSZURD!!!!  ( igen, jól érzed, kedves olvasó, itt van az a bizonyos asztalsöprős hangulat J). A névnek teljesen jól érthető jelentésének kell lennie. Elég hülyének hat az, aki azt sem tudja, mit jelent a saját neve, hát pffffffff. Minden névhez kapcsolódik egy kép az emberek fejében, s ha valaki kap egy nevet, az a kép már elve része a személyiségének.”
  A lényeg a szülői szándék, avagy a név része annak a hamubasült pogis batyunak, amit anyu a vállunkra köt, mielőtt világnak indulunk.  A névadás igen spirutuális és komoly dolog. A név maga isteni sugallat, adhatják a szülők, vagy nagy tiszteletben álló nagyszülők is, ez azonban hatalmas dolog. azt jelenti, hogy a babát váró párocska a nagyszülőket annyira bölcs megvilágosodottaknak tartja, hogy rájuk bízzák saját születendő gyermekük identifikálását.

Az Iszlám előtti sámánisztikus időkből származó nevek nagyrészt az Égbolttal, természeti erőkkel kapcsolatosak
A nöi nevek között gyakran fordulnak elő a következők:  Hold fázisai ( Dolunay-Telihold, Hilal-Növő Hold), Természet ( Doğa) Tenger ( Deniz) hajnal ( Şafak), Égi ( Gökçe) ,Tavasz ( Bahar), Eső ( Yağmur) , Forrás ( Pınar), Folyó ( Nehir)..

A férfi nevek állatok nevei, természeti jelenségek, fogalmak, jelzők is lehetnek : Sas (Kartal) ,Sólyom ( Şahin),Oroszlán ( Aslan), Turul ( Tuğrul) Szürkefarkas ( Bozkurt) ,Univerzum( Evren), Vulkán ( Volkan), Erény( Erdem),Béke  (Barış).. 

Mivel a nevek a köznyelvben használt szavak, a lehetőségek tárháza természetesen kifogyhatatlan.

Akit érdekel, sok más név megtalálható a következő videoban :



Kreativitást elő csajok!!! :))))

6 megjegyzés:

  1. Na, a mi gyerekeink pontosan így kaptak nevet.

    Felsőpacsi? :)

    VálaszTörlés
  2. Érdekes amit írsz. Megint náluk a pont, szerintem is logikus a nevekhez való viszonyuk. Elképzeltem, hogy reagálnának idehaza az emberek, ha úgy mutatkoznék be nekik, hogy: Üdv, Anyácska vagyok. :D

    VálaszTörlés
  3. Erdekes tolem meg nem nagyon kerdeztek hogy mi a nevem jelenteset, talan csak egy paran, igaz akarmennyire is tetszik a nevem de a jelentese nem igazan a legerdekesebb. Igaz en itt a neveket egy kicsit hangzasban erosnek talalom. Ja amugy csak talaltunk mas nevet a babanak Timikem! ;) pusszancs x

    VálaszTörlés
  4. Igen, első hallásra nekem is furcsák voltak főleg a női nevek, viszont ha már jelentés is társul melléjük, úgy már teljesen más nekem.
    Mi lesz a neveeeeeee??????????

    VálaszTörlés
  5. Haaaatttttt Dilara Liliana, Merthan kuldott neveket de a sok kozul Dilara volt a legjobb es azt jelenti aki a szivet meggyonyorkodteti! Szerintem nagyon szeo es jol is hangzik :))) Liliana meg ugy gondolom mindenki tudja es magyarosabb hangzasa van es olyan kislanyos! :D

    VálaszTörlés